Pokok Kabu

Posted on 11/14/2010 01:57:00 AM by Amirul Asyraf @ Aime Remy


Dipetik Dari Wikipedia
Kapuk randu atau kapuk (Ceiba pentandra) adalah pohon tropis yang tergolong ordo Malvales dan famili Malvaceae (sebelumnya dikelompokkan ke dalam famili terpisah Bombacaceae), berasal dari bagian utara dari Amerika SelatanAmerika Tengah dan Karibia, dan (untuk varitas C. pentandra var. guineensis) berasal dari sebelah barat Afrika. Kata "kapuk" atau "kapok" juga digunakan untuk menyebut serat yang dihasilkan dari bijinya. Pohon ini juga dikenal sebagai kapas Jawa atau kapok Jawa, atau pohon kapas-sutra. Juga disebut sebagai Ceiba, nama genusnya, yang merupakan simbol suci dalam mitologibangsa Maya.
Biji Kapok yang berisi serat di dalamnya
Pohon ini tumbuh hingga setinggi 60-70 m dan dapat memiliki batang pohon yang cukup besar hingga mencapai diameter 3 m.
Pohon ini banyak ditanam di Asia, terutama di pulau Jawa, Malaysia, Filipina, dan Amerika Selatan. Di Bogor terdapat jalan yang di sepanjang tepinya dinaungi pohon kapuk. Pada saat buahnya merekah suasana di jalanan menyerupai hujan salju karena serat kapuk yang putih beterbangan di udara.







on9onweb.
Profile Pokok Kabu


Nama Latin:
Ceiba pentandra (L.) Gaertner [synonym: Bombax pentandrum L., Ceiba occidentalis (Spreng.) 


Keluarga:Malvaceae (mallow), previously Bombacaceae (silk-cotton)


Kedah/Perlis:Pokok Kabu


Jenis Tumbuhan: Berkapas bersih,gebu dan lain-lain lagi.


Dalam Industri Tradisional:
Dijadikan Bantal,Pelapik,Pertanian,Rawatan dan lain-lain lagi.














Soalan yang depetik dari youthsays oleh Rahman Lo:
Berdasarkan soalan beliau saya telah berbincang dengan beliau tentang cara-cara menggunakan pokok kabu dalam industri lampin negara dan dapat mengurangkan kadar peningkatan penyakit kelamin dan pencemaran alam sekitar.


Saya memberi cadangan tentang penggunaan pokok kabu secara tradisional untuk dijadikan lampin kanak-kanak dengan menggunakan kain batik atau kain pelekat diletakkan bersama kapas buah Kabu.Cara ini dapat menyelamatkan alam sekitar daripada tercemar daripada sisa buangan lampin yang berleluasa.Selepas menggunakan kain pelekat dan kain batik dapat digunapakai semula untuk dijadikan lampin.


Bagaimana nak buang kapas kabu yang telah digunakan adakah ia akan mencemarkan alam sekitar?
Sebenarnya pokok Kabu ini sejenis tumbuhan dan ia mudah reput dan sesuai dijadikan bahan pertanian.Seperti diperlis pokok kabu digunakan oleh para petani untuk menanam pokok Jaggus.


Jika anda mempunyai cadangan cara-cara menggunakan pokok Kabu sila tinggalkan komen anda dibawah ini sekian sahaja: =) on9onweb



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...